14 km schema: het beste hardloopschema!

Er zijn legio hardloopschema’s te vinden waarmee je naar de marathon toe kan werken. Maar welk schema is de beste en met welk schema bereid jij je voor om jouw ideale marathon te lopen. This is Running traint met het 14 km schema van Sportrusten. Zij hebben de afgelopen jaren veel hardlopers met dit schema naar de marathon toe begeleid. Maar hoe ziet dit schema eruit en wat is het verschil met het traditionele schema?

Het 14 km schema van Sportrusten is een vrij nieuw hardloopschema. Dit schema ontwikkeld door sportfysioloog Stans van der Poel en schrijver Koen de Jong van is sinds een paar nieuw in hardloopland. Het schema is gebaseerd op hartslag training en op het lopen van korte duurlopen. De visie en de gedachte is dat je gerichte km’s maakt op de hartslag waarmee jij optimaal op je vetten en suikers loopt. De hartslag waarmee je de hele voorbereiding mee traint. En de hartslag waarmee je ook de marathon mee loopt.

In tegenstelling tot het traditionele schema gaat het 14 km schema van Sportrusten uit van korte duurlopen. Je traint gerichte km’s op jouw marathontempo. Naast deze twee duurlopen train je ook op een lage hartslag en op een hoge hartslag. Hierdoor train je in diverse hartslagzones, waardoor je je lichaam optimaal traint. En waardoor je een enorme progressie maakt gedurende het traject.

Korte duurlopen dus bij het 14 km schema. En trainen op hartslag. Dit is in het begin heel erg wennen. Want de focus ligt bij je hartslag en niet bij het tempo. Je bent dan ook continu bezig om zo goed mogelijk op dezelfde hartslag te lopen. Elke km weer. Maar gedurende de voorbereiding raak je steeds meer gewend en merk je dat het steeds makkelijker is om op hartslag te trainen. En dat je ook steeds sneller wordt op dezelfde hartslag. Je maakt een enorme progressie door. Nadat je het schema hebt voltooid sta je dan ook fit aan de start van de marathon.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *