De beste basisoefeningen voor elke thuissporter

Heb je het wel voor thuis sporten, maar weet je nog niet zo goed welke oefeningen je best doet? Het kan inderdaad een hele uitdaging zijn om precies te weten welke oefeningen je moet doen om je lichaam fit en gezond te houden. Zeker als je niet naar de sportschool gaat en dus ook geen extra begeleiding krijgt.

Toch is het eigenlijk relatief gemakkelijk om jezelf thuis fit en sterk te maken. Hieronder vind je de allerbeste basisoefeningen voor sporters van elk niveau!

Boost je fitness met deze doeltreffende oefeningen

Er zijn helemaal geen dure machines voor nodig om je spieren te ontwikkelen en aan je conditie te werken. Bepaalde oefeningen kan je gewoon met een lichte kettlebell of halterstangen en halterschijven doen:

1. Squats

De squat is zowat de basisoefening voor het onderlichaam; je traint er je voorste en achterste beenspieren mee maar ook je bilspieren, je buikspieren, je kuiten en je heupspieren. Het voordeel is dat al deze spieren bij deze oefening goed leren samenwerken, waardoor je coördinatie en kracht in het dagelijkse leven ook zullen verbeteren!

2. Deadlifts

Deadlifts zijn zo’n beetje het broertje van de squat, in die zin dat er ook het onderlichaam mee wordt getraind – maar dan vooral de achterzijde. De hamstrings, lage én grote rugspieren bovenaan, de kuiten en nog veel meer worden bij deadlifts geactiveerd, waardoor ze de perfecte balans vormen in tandem met squats.

3. Push oefeningen

Met press oefeningen wordt eigenlijk bedoeld: alle oefeningen waarbij er door middel van de triceps, schouderspieren of borstspieren een gewicht of belasting wordt weggeduwd. Denk maar aan pushups, schouder presses met kleine gewichtjes of tricep dips met gewicht aan een kabel of een rekker. Dergelijke oefeningen zijn doorgaans iets eenvoudiger dan beenspier oefeningen, maar zijn wel essentieel om ook je lichaam in vorm te houden!

4. Pull oefeningen

Ten slotte zijn er ook de pull oefeningen, waarbij spieren zoals de biceps en rugspieren worden gebruikt om een gewicht te trekken. Van rows met een halterstang tot bicep curls met een dumbbell, er zijn meer dan genoeg voorbeelden van dergelijke oefeningen. Ook deze helpen om de ontwikkeling van de voorste én achterste spieren van het lichaam in balans te houden!

Klaar om thuis aan je lichaam te werken? Bovenstaande oefeningen geven je alvast een goede basis om je fitness een stevige boost te geven en spiermassa te ontwikkelen!

I. Waar je op moet letten als je gewichten koopt

Je hebt net je fitnessruimte thuis geïsoleerd, er liggen matten voor deadlifts, je hebt een stevig squat rack – maar je hebt nog geen gewichten! Zonder halterschijven, halterstangen en ander materiaal is het natuurlijk moeilijk om écht intensief te trainen. Maar hoe vind je nu de beste gewichten voor jouw situatie? Een vraag die een duidelijk antwoord behoeft!

Belangrijke factoren bij de zoektocht naar goede gewichten

Welke gewichten je ook koopt, het is belangrijk dat je met een aantal zaken rekening houdt. Enkel op die manier kan je ook het meeste uit je trainingen thuis halen. Hieronder enkele tips!

– Houd rekening met je fitness niveau

Als je van jezelf een beetje weet hoe sterk je bent en hoeveel gewicht je aan kunt, dan is het normaal gezien geen probleem om het juiste aantal gewichten te kiezen. Heb je genoeg met een aantal kleine dumbbells van een paar kilo? Of ben je een échte “die hard” die het liefst squat mat 150 kilo op zijn rug? Afhankelijk van jouw niveau zal je méér of minder gewichten moeten kopen. Natuurlijk kan je altijd méér kopen dan je nodig hebt, als je van plan bent je kracht gestaag op te bouwen!

– Kies het juiste soort gewichten

Vervolgens is ook het type kachtsport dat je doet een belangrijke factor. Zij die aan crossfit doen, zijn bijvoorbeeld méér met een paar kettlebells en een pull-up rack, terwijl voor powerlifters of bodybuilders dan weer een bench press of squat rack écht niet mogen ontbreken. Ga op zoek naar het materiaal dat het beste op jouw manier van sporten aansluit, en zo kan je ook specifiek blijven trainen en verbeteren!

– Ga voor gewichten van de beste kwaliteit

Hoe groot de verleiding ook mag zijn om voor goedkope gewichten te kiezen, kwaliteit is altijd zijn geld waard. Je betaalt dan inderdaad initieel wel een stuk meer, uiteindelijk zal je toch geld besparen. Duurzaam materiaal gaat immers een stuk langer mee. Vertrouw op vooraanstaande merken en aanbieders, die je altijd de beste kwaliteit en duurzaamheid kunnen garanderen. Op die manier ben je nog jaren zoet met je aankoop!

Kortom, de perfecte gewichten vinden voor jouw sport en situatie is zeker mogelijk, zolang je het maar doordacht doet. Het resultaat is dat jouw fitnessruimte thuis prachtig is ingericht en je nog méér van je sport kunt genieten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *